Logo
Print
Share
Home
123
COPD - מחלת ריאות חסימתית כרונית
מחשבים מסלול מחדש 1,2,3
המלצות copd

מה אתה ומשפחתך יכולים לעשות אם יש לך מחלת ריאות חסימתית כרונית (סי.או.פי.די / COPD)?1

  • להפסיק לעשן
  • ליטול את כל התרופות לפי הוראות הרופא. עליך להיבדק על ידי רופא לפחות פעמיים בשנה. בדוק עם הרופא אפשרויות למניעת שפעת
  • אם יש לך קשיי נשימה, יש לפנות מיד לבית חולים או לרופא
  • ודא שהאוויר בביתך נקי. התרחק מעשן או מגורמים אחרים שמקשים על הנשימה
  • שמור על גוף בריא. צא להליכות, בצע פעילות גופנית באופן קבוע ואכול מזון בריא
  • אם מחלתך חמורה, הפק את המירב מכל נשימה והקל ככל שתוכל על חיי היומיום בבית

    כיצד אתה ומשפחתך תוכלו להאט את הנזק לריאות שלך1?


  • הפסק לעשן. זה הדבר החשוב ביותר שתוכל לעשות כדי לעזור לריאות שלך
    • הפסק לעשן
    • שאל את הרופא או האחות לגבי אפשרויות קיימות להפסקת עישון
    • קבע תאריך להפסקת העישון. ספר למשפחה ולחבריך שאתה מנסה להפסיק לעשן. בקש מהם להוציא קופסאות סיגריות מהבית ובקש מאנשים לעשן מחוץ לבית
    • הימנע משהייה במקומות ובקרבת אנשים הגורמים לך לרצות לעשן. הוצא את המאפרות מהבית
    • מצא תעסוקה. ודא שידייך אוחזות בדבר-מה בכל עת. נסה להחזיק עיפרון במקום סיגריה
    • אם אתה משתוקק מאוד לסיגריה, לעס מסטיק או החזק קיסם בפיך. אכול פירות וירקות. שתה מים
    • חשוב על הפסקת העישון למשך יום אחד בלבד בכל פעם
    • אם תתחיל לעשן שוב, אל תוותר! נסה להפסיק שוב. יש אנשים שצריכים להפסיק פעמים רבות לפני שיפסיקו לצמיתות
  • גש להיבדק על ידי הרופא והקפד ליטול תרופות לפי הוראות הרופא. חשוב שתגיע לבדיקות השגרתיות
    • היבדק על ידי הרופא לפחות פעמיים בשנה, גם אם אתה מרגיש טוב
    • בקש שיבצע בדיקת ריאות
    • שאל רופא או אחות מידי שנה על אפשרויות למניעת שפעת
    • חשוב שתשוחח עם הרופא על התרופות שאתה נוטל בכל ביקור
    • ניתן ליטול תרופות בדרכים שונות, כגון משאפים, כדורים או סירופ
    • בקש מהרופא לרשום את השם של כל תרופה, את המינון שעליך ליטול ובאילו שעות
    • אם הרופא ינחה אותך להשתמש בתרופות בשאיפה, תצטרך ללמוד איך להשתמש במשאף
    • הבא את התרופות או את רשימת התרופות שלך לכל ביקור
    • ספר לרופא איך התרופות גורמות לך להרגיש
    • לאחר הביקור שתף את רשימת התרופות עם בני משפחתך והראה להם היכן היא שמורה בבית
  • אם נשימתך מחמירה מאוד, אנא פנה מיד לבית חולים או לרופא. תכנן עכשיו איך להתמודד עם הבעיות שעלולות להתעורר בעתיד. שמור את הדברים הבאים במקום קבוע כדי שתוכל לפעול במהירות:
    • מספרי הטלפון של הרופא, של בית החולים ושל אנשים שיכולים להסיע אותך לשם
    • הוראות הגעה לבית החולים ולמרפאת הרופא
    • רשימת התרופות שאתה נוטל
    • מעט כסף, ליתר בטחון
    • פנה לעזרה דחופה אם אתה מזהה את סימני הסכנה הבאים:
      • אתה מתקשה לדבר
      • אתה מתקשה ללכת
      • השפתיים או הציפורניים מאפירות או מכחילות
      • פעימות הלב או הדופק מהירים מאוד או לא סדירים
      • התרופה שאתה נוטל עוזרת למשך זמן קצר בלבד או לא עוזרת כלל. הנשימה שלך עדיין מהירה וקשה
  • ודא שהאוויר בבית נקי. התרחק מעשן ומאדים המקשים על הנשימה
    • הרחק מקורות עשן, אדים וריחות חזקים מהבית
    • אם עליך לצבוע את הבית או לרסס נגד חרקים, עשה זאת כאשר תוכל לשהות במקום אחר
    • יש לבשל בקרבת דלת או חלון פתוחים כדי שעשן וריחות חזקים יתפוגגו. אין לבשל בקרבת החדר שבו אתה ישן או שוהה רוב הזמן
    • אם אתה משתמש בעצים או בנפט לחימום הבית, השאר דלת או חלון פתוחים כדי שהעשן יצא
    • פתח דלתות וחלונות כאשר האוויר בפנים אפוף עשן או מלווה בריחות חזקים. סגור את החלונות והישאר בבית בימים שבהם רמת זיהום האוויר גבוהה או יש אבק בחוץ
  • שמור על גוף בריא. למד לבצע תרגילי נשימה
    • תרגילי נשימה יכולים לעזור לך כשאתה מתקשה לנשום. הם יכולים לחזק את השרירים המסייעים בפעולת הנשימה. בקש מהרופא שלך להסביר לך מהם תרגילי הנשימה המתאימים ביותר עבורך.
    • צא להליכות והקפד על פעילות גופנית קבועה.
    • אם תחזק את שרירי הזרועות, הרגליים והגוף, תוכל להתנייד בקלות רבה יותר. הליכה בת 20 דקות היא דרך טובה להתחיל. תרגילים אלו הבונים כוח בזרועות, ברגליים ובגוף. יש תרגילים רבים נוספים. כשתתחיל, התחל לאט. אם תרגיש קוצר נשימה, עצור למנוחה. בחר מקום מהנה להליכה או לפעילות גופנית, מצא תרגילים שתהנה לבצע. הזמן בן משפחה או חבר להצטרף אליך.
    • שוחח עם הרופא אודות תוכנית הפעילות הגופנית המתאימה לך.
    • אכול מזונות בריאים. שמור על משקל בריא
    • בקש מבני המשפחה שלך לעזור לך בקניית מזונות בריאים ובהכנת מאכלים בריאים. אכול פירות וירקות רבים. אכול מזון עשיר בחלבונים כמו בשר, דגים, ביצים, חלב וסויה.
    • בזמן האכילה
    • אם אתה מרגיש קוצר נשימה כשאתה אוכל, האט את הקצב
    • דבר פחות בזמן האוכל
    • אם אתה מתמלא בקלות, אכול ארוחות קטנות יותר בתדירות גבוהה יותר
    • אם אתה כבד-משקל, הפחת במשקל כדי שתוכל לנשום ולזוז ביתר קלות
    • אם אתה רזה מידי, צרוך יותר מזון או משקאות שיעזרו לך לעלות במשקל ולשמור על הבריאות
  • אם יש לך מחלת ריאות חסימתית כרונית חמורה, הפק את המירב מכל נשימה והקל ככל שתוכל על חיי היומיום בבית
    • בקש עזרה מחברים ומבני משפחה, יתכן שיהיו להם רעיונות נוספים עבורך. בצע פעולות לאט ובישיבה.
    • הנח דברים שאתה צריך במטבח, בשירותים ובחדר השינה במקומות קבועים שתוכל להגיע אליהם בקלות.
    • אמץ שיטות פשוטות מאוד כדי שתוכל לבשל, לנקות ולבצע מטלות אחרות. השתמש בשולחן קטן או בעגלה עם גלגלים כדי להזיז דברים. השתמש במקל או במלקחיים עם ידיות ארוכות כדי להגיע לחפצים.
    • לבש בגדים רפויים שיקלו על הנשימה. בחר בבגדים ובנעליים שתוכל ללבוש ולנעול בקלות.
    • בקש מאנשים עזרה בהזזת החפצים בביתך כדי שיהיו נגישים עבורך ולא תצטרך לטפס במדרגות בתדירות גבוהה מדי. בחר מקום ישיבה שאתה אוהב ושתוכל לארח בו בני משפחה וחברים.
    • תכנן מראש כל יציאה מהבית או שהות הרחק מהבית.
    • צא מהבית בשעות היום שבהן אתה מרגיש במיטבך. אנשים רבים מרגישים הכי טוב מיד אחרי שהם נוטלים את התרופות שלהם. לך לנוח אחרי הארוחות.
    • תכנן את היציאה מהבית כך שתספיק לחזור הביתה לפני שעת נטילת המנה הבאה של התרופות.
    • אל תלך לחנויות בשעות העומס. לך למקומות שבהם לא תצטרך לטפס במדרגות רבות.
    • ודא שאתה נושא איתך תמיד את מספרי הטלפון של הרופא שלך ושל אנשים שיכולים לעזור לך.
    • קח איתך את התרופות שלך למקרה שלא תרגיש טוב.
    • אם אתה לא מרגיש טוב, הישאר בבית.
    • שהות הרחק מהבית
    • אם אתה מתכנן לשהות הרחק מביתך או לנסוע למשך יותר מיום, שאל את הרופא מה עליך לקחת איתך למקרה שלא תחוש בטוב.
References
1. GOLD (Global Initiative for Chronic Obstructive Lung Disease) Patient Guide 2019